Ok, overskriften kommer her: 👇
Få AAEN BIZ SOLUTIONS nu – spar 40 %!
Svar mig ærligt: Hvad er problemet med den overskrift? 👆
Tænke, tænke, tænke …
Har du en ide? Er det mon noget med udbyttet? Er det noget med rabatten?
Tænke, tænke, tænke …
Jeg håber, vi kan være enige om, at det er en type overskrift, som vi begge ser ret ofte. Nærmest hver gang vi er online.
Men hvad er der så galt med den?
Jo, problemet med den er: ingenting.
Det er en helt fin og A-OK overskrift. Til en læser på det rette bevidsthedsniveau.
Oh yes, det er ikke overskriften, der er problemet. Den er bare målrettet til læsere, der er på et andet bevidsthedsniveau, end du er.
Fordi, let’s face it, da du så overskriften, vidste du ikke:
1. Hvad produktet er
2. Hvilket problem produktet løser
3. Om det er et problem, du har.
4. Om det er et problem, som irriterer dig nok til, at du vil betale for at løse det.
Og selv hvis det ER et problem, som du har, er du ikke bevidst om det (wow, meta).
Så det er problemet. Dit bevidsthedsniveau, ikke overskriften.
Men hvad er det her halløj med bevidsthedsniveauer så?
Vi skal have fat i modellen med de fem bevidsthedsniveauer.
Det er fem mentale tilstande, alle købere går igennem, før de køber. Lige fra de aldrig har hørt om dig, til de kaster dankort-cifre efter dig.
De fem niveauer er:
1. Ubevidst
Din modtager er ikke bevidst om det problem, som dit produkt løser.
2. Problembevidst
Din modtager er bevidst om, hvad problemet er, men kender ikke løsningen.
3. Løsningsbevidst
Din modtager er bevidst om, hvad løsningen på problemet er, men kender ikke dit specifikke produkt.
4. Produktbevidst
Din modtager er bevidst om dit produkt, men er endnu ikke sikker på, om hun skal vælge det.
5. Mest bevidst
Din modtager kender dit produkt og ved, hvad du står for. Hun skal (måske) bare have et godt tilbud eller en anden grund til at handle.
***
Når du kigger ned over dem, er jeg sikker på, du kan se min pointe: Du skal ikke kommunikere det samme til modtagere på forskellige niveauer.
Det er ikke samme behov, de har. Det er ikke samme spørgsmål, indvendinger og tvivl, de har. Og det er ikke samme mentale tilstand, de er i.
BONUS: Hvis du vil have den grundige gennemgang af de fem bevidsthedsniveauer, så snup artiklen her.
Overskriften i starten af mailen var målrettet en modtager på femte niveau: Mest bevidst. Men du var på første niveau: Ubevidst.
Derfor virkede overskriften ikke på dig.
Min pointe er:
Inden du skriver ét eneste ord, skal du vide, hvilket bevidsthedsniveau din læser er på.
Du skal vide, hvem du skriver til. Hvordan ved du ellers, hvad du skal skrive? Hvilke spørgsmål du skal besvare? Hvilke indvendinger du skal neutralisere?
Vi er tilbage ved den über-vigtige og oftest oversete del af skrivearbejdet: Research-fasen.
Det er her, du finder den viden og de detaljer, som gør dine tekster uimodståelige.
Nå, du skal tilbage til din dag. Go forth and prosper.