Sidder du tit fast med den første sætning?

Det kender jeg godt. Lidt.

Den første sætning skal sidde lige i skabet. Ellers læser folk ikke videre. Så der ligger et stort pres på dig, når du skal skrive den.

Men fortvivl ej. Det er der råd for.

I denne artikel får du 10 formler, du kan bruge til at skrive et uimodståeligt hook.

Men først: Hvad er et hook egentlig?

Hvad er et hook?

Et hook er den sproglige fiskekrog, som fanger din læser og tvinger hende til at læse videre.

Det er et budskab, der er overraskende, uventet eller anderledes. Et budskab eller en oplysning, der får din læser til at stoppe op (så har du hendes opmærksomhed!) og vækker hendes nysgerrighed – så hun læser videre (mission accomplished!).

Din artikels første sætning skal gerne indeholde et godt hook.

Hvorfor skal jeg bruge et hook?

Når du har lokket en læser til at klikke på din overskrift, ville det være satans ærgerligt, hvis hun skrider, synes du ikke?

Et godt hook fastholder din læser og får hende til at læse de altafgørende første linjer af din artikel.

Og det ER faktisk altafgørende. Fordi riiigtig mange læsere falder fra, når de læser tekst online.

Derfor skal du bruge alle dine copywriting-tricks til at sørge for, at så mange som muligt bliver hængende.

Og et af de tricks er dit hook.

Nå, vi skal jo til det, du er kommet for.

Her er 10 formler, du kan bruge til at skrive et godt hook.

10 formler på hooks (som du gerne må stjæle)

#1 JA-spørgsmålet

“Vil du tjene mere og arbejde mindre?”

“Er du træt af popups?”

Stil et spørgsmål, som læseren kun kan besvare med et rungende JA.

Og blot for at undgå misforståelser: Det skal ikke være spørgsmål, som læseren svarer ‘nej’ eller ‘og hvad så’ til.

#2 Det eftertænksomme spørgsmål

“Får du folk til at lytte?”

“Hvad siger folk om dig, når du ikke er der?”

Stil et spørgsmål, der får læseren til at reflektere. Så har du nemlig vækket hendes nysgerrighed, og hun er nødt til at læse videre for at få stillet den.

#3 Det vilde postulat

“Enhjørninger findes.”

“E-mailmarkedsføring er død.”

“Trump er den bedste præsident nogensinde.”

Ok, den er måske en anelse over the top, den her. Men med den slags vanvittige påstande er det sgu næsten sikkert, at din læser stopper op og tænker hvad fanden sker der. Og så er hun jo lissom nødt til at læse videre for at finde ud af det. Sådan er det nemlig med gode hooks.

#4 Faktakrogen

“Hver gang du bliver forstyrret, tager det 24 minutter, før du er i gang med opgaven igen.”

“Er du blot 2 % dehydreret, påvirker det din koncentrationsevne.”

Del fakta eller statistik af sensationel karakter. Ny viden er en effektiv måde at vække interesse og nysgerrighed på.

#5 Rasmus Modsat

“Jorden er flad.”

“Rygning er sundt.”

Med Rasmus Modsat modsiger du viden, der er almindeligt anerkendt. Det får læseren til at undre sig og – bingo – læse videre. For HVORFOR skriver du dog sådan noget?

Men, Heine, er der ikke en risiko for, at den slags vil skræmme læseren væk? Tjo, det er der, men når dit hook er tilpasset dit emne (for det givne indlæg eller det overordnede emne for dit indhold), så ved folk godt, at du ikke er cray cray og tror, at jorden er flad, eller at rygning er sundt. Men de bliver nysgerrige. Og det er nok til, at de læser anden sætning.

#6 En mini-cliffhanger

“Forestil dig dette:”

“Tænk på det sådan her:”

“Kan du ikke se det for dig:”

“Og så skete det der ikke måtte ske:”

Lav en åbning, der opbygger en forventning om en pointe lige rundt om hjørnet.

Hovedingrediensen i mini-cliffhangeren er det lille kolon i slutningen af sætningen. Det fortæller læseren, at pointen kommer liiige nede i næste sætning. Som selvfølgelig først kommer efter dobbelt linjeskift. Så krogen glider ubemærket ned.

Det er i øvrigt et lille copywriting-tip, som du kan bruge overalt i dine tekster.

#7 Den personlige historie

“Først da han lagde ukulelen på bordet foran mig, forstod jeg.”

“Og så stod jeg der i Netto med et bilrat i hånden, mens damen så vredt på mig.”

“Det var det ubetinget pinligste øjeblik i mit liv – men det bedste for min karriere.”

Her fanger du læseren med en personlig historie, som får læseren til at tænke ‘hvad sker der så nu’ eller ‘hvordan f… endte du der?’.

Giver du din læser dén fornemmelse, læser hun videre. Og så er du i gang.

BONUS: Få 7 storytelling-principper her (+ 4 kongeeksempler) – så du kan skrive historier, som dine læsere elsker. 🔥

#8 Det store løfte

“Når du har læst dette indlæg, kan du lave et remarketing-flow på Facebook, der giver pengene 300 gange igen.”

“I den her artikel viser jeg, hvordan du kan fordoble trafik til din hjemmeside – på 20 minutter.”

Giv læseren et løfte af den helt store slags. Og huske at indfri løftet, ikke?

#9 Smigerfælden

“Dygtige marketers ved det allerede.”

Sådan en sætning får din læser til at tænke én af to ting:

Enten:

‘HVAD ved de? Jeg MÅ vide det – så jeg kan se, om jeg er en dygtig marketer.’

Eller:

‘HVAD ved de? Jeg MÅ vide det – så jeg kan blive en dygtig marketer.’

Du må gerne pleje din læsers ego. Alle er til fals for smiger.

#10 Mal et billede

“Der lyder et pling fra din mobil. Du hæver blikket fra den seneste Ian Rankin-krimi og ser ud over det krystalklare blå vand. Der sidder sand på din arm, som du børster af, inden du rækker ud efter mobilen. Endnu et salg er gået igennem. Og du har ikke løftet en finger.“

Hvem kan sige nej til sådan et billede?

En slags disclaimer

Jeg er nok nødt til at komme med en lille disclaimer.

Du kan ikke bare blindt følge ovenstående formler. Det kræver lidt mere finesse.

Her er tre huskeregler, som du med fordel kan skrive dig bag øret.

I. Husk relevansen

Dit hook skal passe til resten af artiklen.

Hvis enhjørninger ikke har noget at gøre med dit emne, er det sgu nok ikke en god åbning. Med mindre du laver den kobling i artiklen. Det står dig frit for.

Så husk at tænke over, hvem du skriver til.

II. Hold det kort

Din første sætning skal være så kort som muligt.

Skær fedtet fra. Slet unødvendige ord. Lav vinklen knivskarp.

Fordi jo kortere dit hook er, jo nemmere trænger du ind bag læserens forsvar. Og så har du hende.

III. Lav et curiosity gap

Hvad for en fisk?

Curiosity gap er, når du først giver en lille bid information og dernæst gør læseren opmærksom på et muligt hul i hendes viden – en afstand mellem det, hun ved, og det, hun gerne vil (eller må) vide.

Så vil hun nemlig (helt ubevidst formentlig) hungre efter den viden, hun mangler. Og det får hende til at læse videre.

Tip #7, #8 og #9 i denne artikel spiller på curiosity gap.

Lad os få nogle flere eksempler på bordet:

“500.000 danskere er stressede på arbejde. Her er de 4 vigtigste faresignaler.“

Info: 500.000 danskere er stressede.

Gap: Kender jeg de vigtigste faresignaler?

“Reach på Facebook falder. Men vidste du, at du kan snyde algoritmen?”

Info: Reach på Facebook falder.

Gap: Kan man snyde algoritmen? Shit, det må jeg læse!

“E-mailmarketing er hamrende effektivt. Hvis du gør det rigtigt, altså.”

Info: E-mailmarketing er effektivt.

Gap: Mon jeg gør det rigtigt?

“Vinterbadning skulle være så sundt – men hvad siger forskningen?”

Info: Vinterbadning er sundt.

Gap: Men er der ny forskning, jeg ikke kender til?

Fælles for disse selvopfundne eksempler er, at de giver et lille stykke information OG fremhæver et muligt hul i læserens viden.

Når medier af tvivlsom karakter skriver clickbait-overskrifter, er det netop curiosity gap, de bruger. Og det er allerhelvedes effektivt.

Og her vil jeg gerne føre til referatet, at jeg IKKE siger, du skal lave clickbait. Det er djævelens værk og skal ignoreres. Men du skal derimod bruge princippet bag curiosity gap til at skrive stærke hooks.

Bevæbnet med de 10 formler og tre huskeregler er du klar til at skrive fantastiske hooks, som fanger din læser fra første sætning. Go get ‘em!

Og nu over til dig

Jeg håber, du kunne bruge mine eksempler. Stjæl dem. Brug dem. Verden har brug for bedre tekster.

Har jeg glemt eller overset det allerbedste hook? Skriv fluks til mig, og jeg føjer det til listen. Det skulle da bare mangle.

Vil du have flere copywriting-tips?

Få mine mails med udødelige copy-tips direkte i din indbakke.
Hver anden tirsdag.

Skal vi?

1 kommentar til “Sådan skriver du et fængende hook: 10 formler du kan tyvstjæle lige nu”

  1. Hvis bare 50% af Tinders brugere benyttede 2 af de her tricks til deres profiltekster, ville dating I 9 ud af 10 tilfælde blive SÅ meget sjovere !

    Hilsen hende, hvis profiltekst engang lød noget i stil med:

    “Søndag morgen. Svømmeture ervel overstået og i mine næsebor kilder aromaen fra vand på kaffebønnerne mine næsehår uimodståeligt. Solen skinner fra en skyfri blå forårshimmel, da stilheden pludselig brydes af en dyb mandestemme. Han fortæller om drage ørnene i Kina, så det løber mig frydefuldt ned af rygsøjlen…. Indtil det går op for mig at det er min telefon , der har startet min Freakonomics-podcast *sigh*

    😉

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *