Du har sikkert tænkt det:

“Hvad skal jeg skrive om på LinkedIn – så jeg tiltrækker kunder?”

Og det er et mega-relevant spørgsmål.

For én ting er at vide noget om hvordan du skriver, så mennesker reagerer … og hvordan du tackler LinkedIn-algoritmen, så du får maksimal synlighed ud af det, du deler …

… men noget helt andet er netop, HVAD du skal skrive om.

Heldigvis er der hjælp at hente. Lige her.

I artiklen her får du 3 genveje til indhold, som skaffer dig brandvarme leads i indbakken – direkte fra LinkedIn. Og så får du mit absolut vigtigste tip (som ingen vil fortælle dig).

Så skal vi ikke bare hoppe ud i det?

Her er genvej nummer 1:

 

#1 Hvilke spørgsmål har dine kunder?

Den her er oplagt:

Kig på dine (potentielle) kunder. Hvilke spørgsmål har de? Hvad er de i tvivl om? Hvilke ting har de svært ved – som du kan hjælpe dem med?

For hvis de er i tvivl om noget … og har spørgsmål, som du kan besvare … så har du jo en gylden mulighed for at tiltrække deres opmærksomhed og vinde deres tillid ved at være dén, der besvarer deres spørgsmål.

Det er sådan set hele opskriften på content marketing lige der: Hjælp dine kunder. Besvar deres spørgsmål. Uddan dem til at træffe den rigtige beslutning.

Der er flere måder, du kan finde frem til, hvilke spørgsmål dine kunder har.

1) Spørg dem

Ja, det lyder nemt, ikk’? Det er det også. I princippet.

Den korteste vej mellem din kunde og dig er at gå direkte til dem og spørge. Find ud af, hvad de har svært ved. Undersøg, hvor de går i stå. Og brug så din nye viden som benzinen i dit indhold på LinkedIn

Måske har du nuværende eller tidligere kunder, som du kan tage fat i. Gør det. Det bliver en guldgrube for dig.

2)  Følg med, hvor de færdes

Find grupper på Facebook, hvor dine kunder kommer. Følg dem på LinkedIn, Instagram og alle de andre. Gør det til din pligt at holde øje med, hvad de taler om online. Du skal ind under huden på dem. Vide, hvad der fylder i deres liv – så du kan skræddersy dit indhold til dem.

Tjek også, om der er fagblade eller magasiner, som henvender sig specifikt til din målgruppe.

Og slå så ørerne ud og lyt.

3) Smugkig i anmeldelser

Nu bliver det mere snedigt.

Der er en ret god sandsynlighed for, at der er andre, der tilbyder en service eller et produkt, der minder om dit. Og dem er der garanteret anmeldelser af online.

Find ud af, hvor dine konkurrenter bliver anmeldt. Tænk Amazon, Tripadvisor, Facebook, Google reviews, Trustpilot og lignende.

Og så er din opgave enkel

Tjek, hvad andre har sagt om dine konkurrenters produkter. Og vær især opmærksom på, hvilke spørgsmål de har.

Du kan med fordel notere hele molevitten ned, så du har din viden samlet og kategoriseret ét sted.

***

Det er genvej #1.

Hele essensen i dit indhold er at fokusere på de problemer, spørgsmål, tvivl og indvendinger, som dine kunder har.

Der er dog én giga-fejl, som mange begår, når de laver indhold, der skal tiltrække kunder. I lektion 12 på mit LinkedIn-kursus får du svaret på, hvad det er – og en nem huskeregel, så du undgår at falde i fælden.

Men nu til genvej #2.

 

#2 Hvad havde du selv svært ved?

Nu flytter vi fokus fra din kunde og over på dig.

Du har en faglighed. Det er din viden, dine evner og dine kompetencer på det område, du arbejder med.

Men den har du ikke altid haft. Den har du tillært dig. Og opøvet og trænet formentlig gennem flere år.

Nu skal du prøve at tænke tilbage – måske blot et år eller to – og se på, hvad du selv havde svært ved, inden du fik den viden, du har i dag.

  • Hvilke spørgsmål havde du?
  • Hvad ville du ønske, at du havde vidst dengang, som du ved nu?
  • Hvilken lille vidensbid ville have gjort alting lettere/nemmere/hurtigere for dig selv?

Start der. Se på dig selv – så kan du med statsgaranti (ikke at den er meget værd nu om dage) få ideer til, hvad du skal skrive om på LinkedIn.

Hvis du har mod på det (og det er en mulighed for dig), så kig dine gamle tekster, opgaver eller projekter igennem. Anything goes. Dagbøger, blogindlæg, rapporter, whatever.

Kig det igennem og se, hvor meget du har lært siden dengang. Og brug så dét som udgangspunkt for indhold på LinkedIn.

For der er garantrisset nogen, der kan lære af den viden, du har tilegnet dig.

Men må jeg komme med en kærlig advarsel?

Nogle gange gør det ondt at se vores tidligere arbejde. Fordi vi har flyttet os både fagligt og som mennesker siden. Så husk at tage de selvkærlige briller på. Der er ingen grund til at gokke dig selv i nødden over dit fortids-jeg. Let it go, og glæd dig i stedet, hvor meget du har lært. ❤

 

#3 Hvilke fejl ser du igen og igen?

Du kender det nok godt:

Du ser andre begå de samme fejl igen og igen. Sådan er det at have fagligheden på plads.

Men det er godt: For det er et oplagt sted at finde inspiration til, hvad du skal dele på LinkedIn.

øv dig i at se mulighederne, når andre begår fejl på dit fagområde.

Tænk:

  • Hvordan ville jeg havde løst problemet?
  • Kunne det være relevant for mine kunder?
  • Er der noget her, et lille fif, som min målgruppe kunne lære noget af?

Hav altid for øje, hvilken læring du kan trække ud, når du ser folk begå fejl på dit fagområde – og hvordan du kan dele den læring med dine potentielle kunder.

***

Det var altså de tre genveje:

#1 Hvilke spørgsmål har dine kunder?

#2 Hvad havde du selv svært ved?

#3 Hvilke fejl ser du igen og igen?

Brug dem til at finde masser af ideer til at lave indhold på LinkedIn, som får dine kunder til at elske dig (og hive dankortet op af lommen).

Og så lige en supervigtig ting mere:

 

Indhold tager tid (men giver tifold igen)

Jeg kan ikke understrege det her nok:

Når du begiver dig ud i at dele indhold for at tiltrække kunder, så er det en langsigtet strategi.

Der kommer formentlig ingen kunder de første par måneder. I min egen biks tog det seks (6!) måneder med 2-3 opslag om ugen, før det begyndte at give kunder.

Det skal du vide. Jeg vil ikke lyve for dig: Det kræver arbejde. Og disciplin.

Men til gengæld er det en fucking sweetass fornemmelse, når kunderne kommer til dig – og allerede ER overbevist om, at du er den rigtige til at løse deres problem.

Det er det, indhold kan. Velskrevet indhold, der er målrettet dine kunder og fokuserer på den værdi, du skaber.

That’s the key. ✨

Derfor er mit absolut vigtigste tip:

Bliv ved. Også selvom der ikke sker en skid efter de første 2, 4, 6, 8 uger.

Husk: Du kommer ikke i form af at løbe én tur.

Og du får ikke kunderne til at vælte ind ved at skrive ét opslag. Eller give den gas i få uger for så at forsvinde fra radaren.

Vær konsistent. Duk op i dine kunders feed og del utrætteligt ud af din viden.

Så får kunderne tillid til dig, de lærer dig at kende, I bygger en relation, du demonstrerer din viden (og at de mangler den), og langsomt bliver du den, de tænker på, når snakken falder på dit fagområde.

Hvis du gerne vil have hele opskriften og lære, alt du skal vide for at skaffe leads fra LinkedIn, så har jeg noget til dig:

 

LinkedIn-kursus: Sådan får du brandvarme leads direkte fra LinkedIn – selvom du hader at sælge

I mit LinkedIn-kursus får du 17 ideer til at sprøjte indhold ud, som tiltrækker og overbeviser din målgruppe … og det er altså bare i lektion 2.

Der er nemlig i alt 13 lektioner, som er målrettet dig, der vil have:

  • Konkrete teknikker til at skrive dine opslag, så de bliver set, læst og liket af din målgruppe
  • Strategier til aldrig at løbe tør for ideer til dit målrettede og knivskarpe indhold
  • En dokumenteret metode til at styrke dit personlige brand og blive ‘the go-to person’ på dit felt.

Se mere om kurset her – og få 13 lækre lektioner spækket med lavpraktiske teknikker og konkrete strategier, der får kunderne til at vælte ind direkte fra LinkedIn.

►► Yes, jeg vil lære at tiltrække leads på LinkedIn!

Tusind tak, fordi du læste med.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *