in Copywriting

En copywriters værktøjskasse – 7 uundværlige tools til tekstforfatning

Anslået læsetid: 5 minutter

En copywriters værktøjskasse - 7 uundværlige tools til tekstforfatning

Du arbejder med tekst, ja?

Så ved du at nogle værktøjer er uundværlige i det daglige arbejde.

Jeg har samlet en liste over de værktøjer som jeg bruger allermest i mit tekstarbejde. Listen er ikke endelig. Finder jeg et nyt genialt værktøj, ryger det fluks på listen.

Jeg håber du finder inspiration – og lur mig om ikke der er ét eller to du ikke kender.

1. Calmly Writer

Der findes en milliard programmer til tekstbehandling, men ét er min absolutte favorit – og det er Calmly.

Der er mange om buddet hvis du googler ‘distraction free writing’, og jeg har prøvet en del af dem (der er gratis), men endnu ikke fundet noget der overgår Calmly. Den er bare lækrere. Og så er den ikke browserbaseret, hvilket jeg godt kan lide. Kald mig bare gammeldags.

En lækker, simpel brugerflade. Let at gå til. Virker ud af boksen. Lige tilpas indstillingsmuligheder.

I Calmly kan du også skifte farve, så teksten er lys på sort baggrund. Det behager mine gamle øjne.

Jeg skriver dette i Calmly.

Du finder Calmly her.

Andre lignende skriveprogrammer:
Zenpen.io
OmmWriter
Writemonkey

2. PureText

PureText er en lille genistreg: Når du arbejder med tekst, bruger du formentlig copypaste 117 gange om dagen. Og når du kopierer fra ét program til et andet, følger der oftest formatering med – og det er noget bavl.

PureText er et lille program med én funktion: At fjerne formatering med et klik.

Programmets ikon findes nede til højre i proceslinjen (Windows), og når du har kopieret et stykke tekst, klikker du en enkelt gang på ikonet, og al formatering bliver ryddet.

Det er lige så simpelt som det er genialt.

Du henter PureText her.

3. CopyScape

Skriver du gode tekster, vil du på et tidspunkt opleve at folk kopierer dine ord. Det kan vi nok desværre ikke forhindre, men med CopyScape kan vi afsløre gerningsmændene (m/k).

CopyScape har to funktioner som jeg bruger:

Den første kan sammenligne to stykker tekst for at se hvor ens de er. Den findes her. Du kan enten kopiere teksten og sætte ind eller blot indtaste de to url’er du vil sammenligne.

Den anden er en simpel søgning efter om nogen har kopieret din tekst. Indtast din url i feltet, og søg. Så finder CopyScape eventuelle mentalt mindrebemidlende såkaldte tekstforfattere eller content producers som tænkte at de lige kunne nappe din tekst i stedet for at belaste deres egne utvivlsomt hårdt pressede og underbemandede hjerneceller med udfordringen ved at skrive teksten selv.

Ud af busken, copycats. Skriv jeres eget lort.

Prøv CopyScape og se om dine tekster er blevet kopieret.

Et protip: Som det sidste inden du publicerer din tekst, sender du den til dig selv på mail. Du kan så dokumentere at du skrev den først (hvis det kommer så vidt).

4. Wunderlist

Enhver tekstforfatter må have en måde at nedfælde de lyse ideer der dukker op når du er midt i alle mulige andre opgaver.

Jeg bruger Wunderlist til det formål, og det fungerer upåklageligt.

Wunderlist er en egentlig bare en to do-liste. Det findes både som app og desktop-version.

Det bedste ved Wunderlist er efter min mening dog deres lille Chrome extension.

Finder du en spændende artikel du skal læse senere, eller får du dagens genistreg mens du arbejder på noget andet, tager det kun få sekunder at skrive og gemme ideen i Wunderlist med deres extension.

Wunderlist og Chrome extension kan du finde her.

5. StoryBase

StoryBase er dansk (yay) og faktisk et glimrende værktøj for copywriters, seo-folk og deslige tvivlsomme personager.

Med StoryBase kan du skrive et ord eller en sætning og se fx hvad folk spørger om i forbindelse med netop det emne.

Det er smart, fordi hvis du skriver en tekst om emne A, er det (som regel) en god ide at din tekst besvarer de mest gængse spørgsmål om emne A.

Seo er en væsentlig del af de fleste tekster, men jeg har ikke tænkt mig at tage diverse seo-værktøjer med her. Det må blive et eventuelt senere indlæg.

Jeg har taget StoryBase med fordi det giver værdi i selve idéfasen, så du ved hvad du skal skrive om i din tekst.

Et lignende værktøj er Answer The Public, men det må jeg indrømme at jeg har mindre erfaring med.

Prøv StoryBase her.

6. Developer tool

I alle webbrowsere med respekt for sig selv er der et developer tool – altså et udviklerværktøj.

Det kan bruges til en masse gøgl jeg ikke har den fjerneste anelse om, men det kan også bruges til at redigere i indholdet på den udgave af websitet du ser.

Det fungerer ganske simpelt (alt efter din browser – jeg bruger Chrome, og det er easypeasy).

Åbn en hjemmeside (siden du læser dette, er du sgu nok på en hjemmeside as we speak).

1. Tryk på F12, og klik på pilen helt ude til venstre (klik på billedet herunder for at se i stor udgave).

copywriting-developer-tool-1

 

2. Peg med musen på et element du vil ændre, og klik på det. Det kan være tekst, billede eller andet. For copywriteren er det nok oftest tekst.

copywriting-developer-tool-2

 

3. Højreklik på det markerede element i redigeringsvinduet, og vælg ‘Edit as HTML’.

copywriting-developer-tool-3

 

4. Skriv dine ændringer, og tryk på Enter. Luk developer tool (klik på F12 igen) når du er færdig, og tag et screenshot af resultatet.

copywriting-developer-tool-4

 

Voila! Heine Aaen endorsed by selveste BRO Blog? You betcha!heine-aaen-bro-blog

 

Hvis du er et nogenlunde begavet og kritisk menneske, spørger du sikkert hvorfor en copywriter skal bruge dette gemene trick, og det skal jeg svare dig på.

To grunde.

1. Der er en helvedes forskel på at se tekst i et skriveprogram og at se teksten i det færdige layout på hjemmesiden. Med developer tool kan du se hvordan din tekst kommer til at se ud, og det betyder at du kan gøre den endnu skarpere inden du sender den til din kunde eller chef.

2. Er du freelancer, vil du garanteret gerne imponere dine kunder og give et godt førstehåndsindtryk. Og din tekst ser sgu bare noget federe ud hvis du sender den både i ren tekst og med et billede fra websitet (hvis det er tekst til et website) så kunden kan se hvordan det kommer til at se ud.

(Og jaja, er du ferm til Photoshop, kan du sikkert også gøre det deri. Resultatet er det samme.)

7. Coffitivity

Oftest hører jeg musik når jeg skriver, men engang imellem skal der bare være lidt baggrundsstøj, og til det formål er Coffitivity fremragende.

Du åbner websitet og trykker play. Booya. Så er der støj til dig.

Ekstratip: Baggrundsstøj skulle øge din evne til at fokusere og gøre dig mere produktiv.

Klik ind på Coffitivity her.


Det er mine mest uundværlige værktøjer i mit arbejde med tekster.

Men nu er det din tur:

Har jeg glemt noget?

Kender du det vildeste tekstværktøj som jeg har overset?

Smid en kommentar herunder, og gør os alle sammen klogere.

Skriv en kommentar

Comment